ایران گردی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۴ فروردين ۹۲ ، ۱۷:۳۶

بادگیر دولت آباد


بادگیر باغ دولت آباد یزد بلند ترین بادگیر جهان است 

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر ی استان یزد: باغ دولت آباد یزد از بناهای زیبای دوران زندیه است که پس از گذر سالهای بسیار هنوز همچون نگین سبزی در دل کویر می‌درخشد.

مجموعه باغ دولت آباد توسط محمدتقی خان یزدی سرسلسله خاندان خوانین یزد و در زمان کریم خان زند ساخته شده است.

این بنا مجموعه‌ای از چندین عمارت شامل: عمارت هشتی، کلاه فرنگی، بهشت آئین و تالار آئینه، سردر اصلی و سردر جنوبی می‌باشد و چشم گیرترین ویژگی این بنا بادگیر مرتفع آن می‌باشد.

این باغ مدتی محل اقامت کریم خان زند در یزد بوده و از نظر طراحی در شمار زیباترین باغهای دوره زندیه و قاجاریه محسوب می‌شود.

آنچه این باغ را در میان باغهای ایرانی شاخص نشان می‌دهد بادگیر مرتفع آن است که با 8/33 متر بلندترین بادگیر جهان شناخته شده از دیگر خصوصیات این بادگیر هشت ضلعی بودن آن که باعث می‌شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین هدایت شود، از سوی دیگر در زیر این بادگیر حوضی قراردارد به طوری که با وزیدن باد به سطح آب حوض، هوای خنکی را در داخل بنا ایجاد می‌کند.

گفتنی است این بنای زیبا و ارزشمند به شماره 774 مورخ 22/12/46 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و مراحل ثبت جهانی این باغ در حال انجام است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی