ایران گردی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۳ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۰:۵۸

غول آباد تپه

تپه غول آباد در غرب روستای غیاث آباد و به فاصله حدود 3 کیلومتری آن قرار دارد . این تپه به لحاظ عظمت و ارتفاع زیادی که در دشت گرمسار دارد و از فاصله دور نمایان است، به غول آباد مشهور است و شایع است که بنای بزرگی که احتمالا یک قلعه از دوران اسلامی می باشد ، و در دل خاک مدفون است ، توسط افرادی که دارای قدرت فوق انسانی بوده اند، ساخته شده است.

ابعاد این تپه در حدود 180 در 180 متر و ارتفاع آن از سطح اراضی اطراف آن حدود 15 متر می باشد.تپه غول آباد یکی از بلندترین تپه های دشت گرمسار می باشد . شکل ظاهری این تپه به صورت دایره است که دور تا دور آن را یک خاکریز فرا گرفته که به نظر می رسد خندقی سراسری در این محل ایجاد شده بود. در بالای تپه آثار اندکی از برج هایی که دور تا دور آن را فرا گرفته بود ، دیده می شود وبه نظر می رسد که یک قلعه بزرگ از دوران اسلامی در این محل قرار داشته و آثار معماری شامل طاق و دیواره های خشتی با خشت هایی به ابعاد 5×25×25 سانتی متر نیز در این تپه دیده می شود .در سطح تپه آثار کند وکاو که توسط حفاران غیر مجاز انجام گرفته ، به فراوانی دیده می شود.

سفالینه های زیادی در اطراف و بالای تپه پراکنده است که عمدتا متعلق به قرون ششم تا هشتم هجری است.این سفالینه ها شامل ظروف لعابدار ساده به رنگ فیروزه ای و منقوش وساده بدون لعاب می باشند.

این تپه دارای ارزش تاریخی است و قابل ثبت در فهرست آثار ملی کشور است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی