ایران گردی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۴ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۱:۱۸

بم

بم یکی از شهرستان های کهن استان کرمان است. بم را فتح "ب" و تشدید "م" تلفظ می کنند و بنای آن را به بهمن بن اسفندیار نسبت می دهند. برخی از تاریخ نویسان مانند وزیری کرمانی معتقدند افسانه هفتان بوخت، همزمان با سلسله کیانیان در بم اتفاق افتاده است.
شهرستان بم در 193 کیلومتری جنوب شرقی کرمان و در منطقه دشت و بین رشته کوه های جبال بارز و رشته کوه کبودی قرار گرفته و همین رشته کوه های مرتفع اطراف بم، باعث فراوانی و غنی بودن آب های زیرزمینی منطقه شده در نتیجه بم در طول تاریخ منطقه ای سرسبز، آباد، خرم و ثروتمند بوده است. ارتفاع شهر از سطح دریا 1050 متر و مساحت شهرستان بم 17755 کیلومتر مربع می باشد.
این شهرستان در مشرق و مرکز استان کرمان قرار گرفته، از شمال به شهرستان کرمان، از مشرق به شهرستان های زاهدان و ایرانشهر، از جنوب به شهرستان جیرفت و از مغرب به شهرستان بردسیر محدود است. کویر لوت (دشت لوت)، در قسمت شمال و شمال شرقی آن واقع شده و غرب آن کوهستانی است. منطقه بم دو نوع آب و هوای سرد کوهستانی و آب و هوای گرم و خشک دارد.


 

شهر بم یکی از کهن ترین مراکز شهرنشینی در ایران بوده است. گواه این امر تپه های تاریخی "بیدرون" در ده کیلومتـــــــری شمال و تل آتشی در دارستان در فاصله 30 کیلومتری شرق بم است که متعلق به هزاره های دوم تا چهارم قبل از میلاد مسیح می باشند. براین اساس زندگی در بم و اطراف آن از شش هزار سال قبل شکل گرفته و در دورانی از تاریخ در مکانی که امروز "ارگ" نامیده می شود، تمرکزی به وجود آمده است.
با این حال ما اطلاع زیادی از گذشته بم نداریم و آنوبانینی تاکنون تاریخ مدونی در مورد این شهر به دست نیاورده است. این شهر به علت قرار گرفتن در مسیر یکی از مهمترین شاهراه های بین المللی عهد باستان به نام " راه ادویه" که از شعب اصلی و مهم راه ابریشم محسوب می شده یکی از راه های تجارت بین شرق و غرب و دارای اهمیت استراتژیک مهمی بوده است. آب و هوای مساعد و سرزمین حاصلخیز باعث رونق کشاورزی و دامداریی در بم بوده است. در این شهر تولید ابریشم، ابریشم بافی و وضعیت پارچه بافی رونق زیادی داشته و پارچه های ابریشمی و کتانی بم در تمام دنیای قدیم معروف و اهمیت خاصی داشته است. صنعت ابریشم بافی به احتمال قوی از چین و از طریق جاده ادویه (از طریق هند) به بم رسیده است.
علاوه بر شهر بم، شهرهای بزرگ دیگری مانند نرماشیر، ریگان، دارزین و سنا در منطقه وجود داشته که این شهرها تا قرن ششم هجری از آبادانی فراوان برخوردار بوده و در دوره های بعدی از بین رفته اند. علاوه بر ارگ بم، آثار باقیمانده از این شهرها و قلعه های باستانی با عظمت دیگری مانند قلعه های پیرماه شاه (افضل آباد)، قلعه جمالی و دارستان خود گواهی بر تمدن عظیم این منطقه است.
شهر بم به علت تولید بهترین خرمای کشور نیز مشهور است. شهرت خرمای بم به حدی است که تقریبا تمام خرمای تولیدی کشور در هرکجا که تولید میشود به نام "رطب مضافتی بم" عرضه میگردد. علاوه بر خرما در زمینه مرکبات نیز بم دارای شهرت فراوان است و پرتقال بمی از معروفترین انواع پرتقال کشور محسوب می شود.
شهر بم طی زمین لرزه شدیدی که در پنجم دیماه 1382 در آن رخ داد تقریبا با خاک یکسان شده و چندین هزار نفر از مردمش جان باختند.این حادثه که فاجعه بار ترین زمین لرزه جهان نام گرفت این شهر را به کلی زیر و رو کرده و بازسازی شهر با وجود کمک اکثر کشورهای جهان هنوز به پایان نرسیده است؛ آنوبانینی مشاهده کرده که با گذشتن بیش سه سال از وقوع زمین لرزه هنوز مغازه های شهر در کانکس مستقر هستند. و خانه بسیاری از مردم هنوز ساخته نشده است.


 

نخل های به جای مانده از زلزله؛ بم؛ عکس از آنوبانینی
نخل های به جای مانده از زلزله؛ بم


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی